دبستان غیردولتی پسرانه دانش

اول آرامش ، بعد آموزش
دبستان غیردولتی پسرانه دانش

دبستان غیردولتی پسرانه دانش

اول آرامش ، بعد آموزش







راهکارهای ساده برای آموزش مهارت «نه» گفتن به کودکان

 آموزش مهارت «نه» گفتن به کودکان، به آن ها کمک می کند تا بتوانند از مخمصه هایی که گاهی در آن قرار        می گیرند، رهایی یابند. اگر به کودکانمان کمک کنیم تا برای خود محدودیت ها و خط قرمز هایی قائل شوند و تحت تاثیر فشارهای محیطی قرار نگیرند، این توانمندی منجر به افزایش اعتماد به نفس آن ها می شود. راهکار های ساده ای در آموزش مهارت نه گفتن به کودکان پیشنهاد می شود :

1-      از فرزند خود بخواهید چند کاری را که خلاصه از آن روزانه انجام می دهد، روی کاغذ بنویسد مانند: خوردن غذای سالم یا فست فود، دوست شدن با دیگران یا قهر کردن، راستگو بودن یا دروغ گفتن، گوش دادن به حرف معلم یا حرف زدن سر کلاس.

2-     از فرزند خود بخواهید که شرایطی را به یاد آورد که همکلاسی یا دوستش از او چیزی خواسته که وی واقعا مایل به انجام آن نبوده است مانند: اذیت کردن دیگر بچه ها، سیگارکشیدن، دزدی کردن، تقلب کردن و دروغ گفتن، احترام نگذاشتن به قوانین مدرسه.

3-    حال به فرزند خود بگویید یک راه برای این که در شرایط مشکل آفرین قرار نگیرد، یادگیری مهارت "خود داری" است. مثلا اگر احساس خوبی نسبت به انجام خواسته دیگران ندارد، لحظه ای درنگ کند و ببیند اگر به خواسته نادرست دوست خود عمل کند، چه خواهد شد؟

4-      به فرزند خود نشان دهید که چگونه می تواند در برابریک خواسته نادرست قاطع باشد. مثلا اگر کسی از او می خواهد که دروغ بگوید کودک می تواند راست بایستد، مستقیم در چشمان طرف مقابل خیره شود، دست هایش را به کمر بزند و با یک صدای محکم بگوید:«من نمی خواهم دروغ بگویم.» از او بخواهید که چند بار این حالت را برای شما نمایش دهد. به او بگویید این رفتار در بعضی از شرایط می تواند به اوکمک کند. البته روش های ساده تر دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

الف- از طرف مقابل درباره آن تقاضای نادرست سؤال کند مثلا: «تو می خواهی من چه کاری انجام دهم؟ یا چرا اصلا می خواهی چنین کاری انجام دهی؟»

ب- به طرف مقابلش استدلالی ارائه کند. مثلا «من نمی خواهم به درد سر بیفتم، من متفاوت با توفکر می کنم. اگر آن کار را انجام دهم احساس بدی خواهم داشت و...»

ج- از روش "جایگزینی" استفاده کند. مثلا در قبال پیشنهاد نادرست دوستش، می تواند یک کارخوب یا سرگرم کننده پیشنهاد دهد.

5-       به فرزندتان یاد بدهید اگر در شرایطی قرار گرفت که دوستش از او درخواست نادرستی داشت و این روش ها مفید واقع نشد، باید از دوست یا همکلاسی اش جدا و دور شود. برای آموزش این مهارت ها لازم است شما والدین عزیز، درخانه این موقعیت ها را به صورت نقش بازی کردن برای فرزندتان به وجود آورید تا او به صورت عملی در این نقش ها قرار گیرد و آن را اجرا کند؛ این بهترین نوع آموزش است.

(راح                                                                                                          (راحله محمد - مشاور مدرسه


.(())

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۲۶
نعمتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی