دبستان غیردولتی پسرانه دانش

اول آرامش ، بعد آموزش
دبستان غیردولتی پسرانه دانش

دبستان غیردولتی پسرانه دانش

اول آرامش ، بعد آموزش





توجه به ویژگی‌های رشد کودکان دوره ابتدایی

سه شنبه, ۳ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۴۸ ق.ظ

توجه به ویژگی‌های رشد کودکان دوره ابتدایی

خصوصیات ذهنی  

 الف) کودکان 6 تا 9 سال ( دوره ابتدایی  )

 *علاقه زیاد به یادگیری  

  با وجود انگیزه های درونی پاک و بی‌آلایش کودکان،معلم برای یادگیری  مطالب و مفاهیم زیادی به شیوه های برانگیختن کودکان به فعالیت‌های داوطلبانه ندارد. فقط کافی است به موقع کودکان فرصت فعالیت را بدهد و از آن استقبال کند  .

 * علاقه به حرف زدن ( ارتباط نزدیک زبان وو تفکر  )

 این روش کودکان مهارت بیشتری در سخن گفتن دارند تا نوشتن ،علاقه زیاد به پاسخگویی  

  بدون توجه به صحیح به     بودن پاسخ در این کوکان وجود دارد. به همین سبب کنترل فعالیت کودکان در کلاس مشکل می‌شود آموزش رعایت نوبت در سخن گفتن و تمرین خوب گوش کردن به سخنان دیگران، ضرورا پیدا می‌کند. باید دقت شود به همه بچه‌ها فرصت یکسانی در این رابطه داده شود. و جی آرام و آزاد فراهم شود که در دانش‌آموزان آزادانه و بدون ترس،توبیخ  یا تمسخر دگیران به ارائه نظر در کلاس بپردازد  .

 * تفکر عینی  

  تفکر کودک به تجارب عملی او محدود است لذا قادر به تعمیم دادن و مواجهه با موقعیت‌های فرضی نیست او در درک مفاهیم انتزاعی محدودیت‌هایی دارد. برای این کودکان، یادگیری از طریق  فعالیت و تجربه مستقیم است برای اینکه کودکان به روش خود بیاموزند، به آن‌ها امکانات و فرصت‌هایی داده شود تا به آرامی شروع به کار نموده  و تولید کننده بالقوه ای شوند،لذت کالم کردن یک کار هنری یا تکلیف را احساس کنند و بتدریج بیاموزند که برای کامل کردن فعالیت های خود، توجه دائمی و پشتکار لازم است  .

 ب) کودکان 9 تا 12 سال ( دوره دوم ابتدایی  )

 * کنجکاوی درباره همه چیز  

  بدیهی است که کنجکاوی در همه کودکان وجود دارد ودر تربیت کودک باید از آن به بهترین وجه استفاده شود. بزرگسالان به جای پاسخگویی بی‌درنگ  سوال‌های کوکان، ابتدا نظر آن‌ها را جویا شده، سپس آن‌ها را تشویق نموده و به سویی هدایت کنند تا پاسخ‌ها را خودشان بیابند. وتا آن هنگام که علاقه و اشتیاق به آموختن و یا انجام فعالیتی را دارد او را تشویق نمایند  .

 * گذر از تفکر عینی به تفکر انتزاعی

  تفکر کودک در این مرحله هنوز به تجارب مستقیم و عملی بستگی دارد. کودک در زمنیه‌هایی که به درک مستقیم نرسیده است از طریق مقایسه شباهت‌های موضوع جدید با آن چه قبلاً تجربه کرده است به استدلال می‌پردازد بهتر است در مورد مفاهیم انتزاعی از جمله مفاهیم دینی فرصت داده شود کوک افکارش را بیان کند تا از این طربق سطح آگاهی او را در مورد مفاهیم گوناگون تشخیص داد و میزان درک او را فهمید. به کودک اجازه دهید تا به روش خود و در حد توانایی خود، آن مفهوم را توضیح دهد . کوشش‌هایی که صرف سریعتر رسیدن کودک به تفکر انتزاعی است احتمالا  بی‌حاصل بوده و بالعکس.، باعث سردرگمی و اضطراب او می‌شود.

 خصوصیات اجتماعی

 الف) کودکان 6 تا 9 سال ( دوره ابتدایی )

 * انتخاب دوست

 کودکان این دوره ، در گزیدن دوست خوب سختگیری بیشتری دارند و احتمالاً یک دوست صمیمی کم و بیش دائمی دارند، در این ارتباط باید مراقب کودکانی که در دوست‌یابی مشکلاتی داشته و منزوی هستند بود.

 * بازی‌های سازمان یافته

بازی دنیای کودک است و مربیانی که از طریق  بازی مفاهیم لازم  را به کوکان آموزش می‌دهند و در کار خود توفیق بیشتری کسب می‌نمایند . در بازی کودک رابطه امنی با همسالان خود و برزگسالان برقرار می‌کند و مجال می یابد که با شیوه مخصوص خود و عبارات خاص خود،احساسات ،نگرش‌ها و افکار خویش را مطرح نماید.

کودکان این دوره به بازی‌های سازمان یافته در گروه های کوچک علاقمندند از طریق بازی می‌توان قواعد و قوانین اجتماعی از قبیل رعایت نوبت ،احترام دیگران،نظم و.... را آموزش داد.

 افزایش رقابت با همسالان

در این دوره میل به رقابت با دیگران افزایش یافته و لاف زدن و دعواهای کلامی بین آنها دیده می‌شود. با وجود اینکه رقابت در حد مطلوب آن برای ایجاد انگیزش مناسب و مفید است اما باید مراقب نتایج منفی رقابت های آنان بود لذا باید از مقایسه کودکان در کلاس درس پرهیز نموده و از چشم و هم‌چشمی آن‌ها جلوگیری شود. کودکان باید به رقابت با خویش تشویق شوند. اگر کودک در رقابت با خود احساس موفقیت و رضایت کند دیگر نیاز نخواهد داشت که در زمینه توانایی های خود لاف بزند. همچنین رقابت سالم گروهی باید جایگزین رقابت با افراد شود.

* انتخاب آرمان‌ها و اهداف والدین و معلم

 استانداردهای رفتار کودکان این دوره معمولا توسط والدین و معلمان مشخص می‌شود لذا از کمال طلبی و اهداف آرمانی برای تعیین رفتار مناسب آن‌ها باید پرهیز شود.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۰۳
نعمتی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی