دبستان غیردولتی پسرانه دانش

اول آرامش ، بعد آموزش
دبستان غیردولتی پسرانه دانش

دبستان غیردولتی پسرانه دانش

اول آرامش ، بعد آموزش





۱۳ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است



راهکارهای ساده برای آموزش مهارت «نه» گفتن به کودکان

 آموزش مهارت «نه» گفتن به کودکان، به آن ها کمک می کند تا بتوانند از مخمصه هایی که گاهی در آن قرار        می گیرند، رهایی یابند. اگر به کودکانمان کمک کنیم تا برای خود محدودیت ها و خط قرمز هایی قائل شوند و تحت تاثیر فشارهای محیطی قرار نگیرند، این توانمندی منجر به افزایش اعتماد به نفس آن ها می شود. راهکار های ساده ای در آموزش مهارت نه گفتن به کودکان پیشنهاد می شود :

1-      از فرزند خود بخواهید چند کاری را که خلاصه از آن روزانه انجام می دهد، روی کاغذ بنویسد مانند: خوردن غذای سالم یا فست فود، دوست شدن با دیگران یا قهر کردن، راستگو بودن یا دروغ گفتن، گوش دادن به حرف معلم یا حرف زدن سر کلاس.

2-     از فرزند خود بخواهید که شرایطی را به یاد آورد که همکلاسی یا دوستش از او چیزی خواسته که وی واقعا مایل به انجام آن نبوده است مانند: اذیت کردن دیگر بچه ها، سیگارکشیدن، دزدی کردن، تقلب کردن و دروغ گفتن، احترام نگذاشتن به قوانین مدرسه.

3-    حال به فرزند خود بگویید یک راه برای این که در شرایط مشکل آفرین قرار نگیرد، یادگیری مهارت "خود داری" است. مثلا اگر احساس خوبی نسبت به انجام خواسته دیگران ندارد، لحظه ای درنگ کند و ببیند اگر به خواسته نادرست دوست خود عمل کند، چه خواهد شد؟

4-      به فرزند خود نشان دهید که چگونه می تواند در برابریک خواسته نادرست قاطع باشد. مثلا اگر کسی از او می خواهد که دروغ بگوید کودک می تواند راست بایستد، مستقیم در چشمان طرف مقابل خیره شود، دست هایش را به کمر بزند و با یک صدای محکم بگوید:«من نمی خواهم دروغ بگویم.» از او بخواهید که چند بار این حالت را برای شما نمایش دهد. به او بگویید این رفتار در بعضی از شرایط می تواند به اوکمک کند. البته روش های ساده تر دیگری هم وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

الف- از طرف مقابل درباره آن تقاضای نادرست سؤال کند مثلا: «تو می خواهی من چه کاری انجام دهم؟ یا چرا اصلا می خواهی چنین کاری انجام دهی؟»

ب- به طرف مقابلش استدلالی ارائه کند. مثلا «من نمی خواهم به درد سر بیفتم، من متفاوت با توفکر می کنم. اگر آن کار را انجام دهم احساس بدی خواهم داشت و...»

ج- از روش "جایگزینی" استفاده کند. مثلا در قبال پیشنهاد نادرست دوستش، می تواند یک کارخوب یا سرگرم کننده پیشنهاد دهد.

5-       به فرزندتان یاد بدهید اگر در شرایطی قرار گرفت که دوستش از او درخواست نادرستی داشت و این روش ها مفید واقع نشد، باید از دوست یا همکلاسی اش جدا و دور شود. برای آموزش این مهارت ها لازم است شما والدین عزیز، درخانه این موقعیت ها را به صورت نقش بازی کردن برای فرزندتان به وجود آورید تا او به صورت عملی در این نقش ها قرار گیرد و آن را اجرا کند؛ این بهترین نوع آموزش است.

(راح                                                                                                          (راحله محمد - مشاور مدرسه


.(())

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ آبان ۹۴ ، ۱۳:۰۰
نعمتی

 


تمرین های افزایش دهنده دقت و تمرکز

دقت یعنی خوب دیدن و خوب شنیدن ، دقت یعنی توجه کردن برای خوب فهمیدن،توجه یا دقت به معنای متمرکز ساختن ذهن و حواس مختلف برای فهمیدن موضوع خاصی است تا انسان به مطلبی توجه نکند قادر به یادگیری آن نخواهد بود . توجه ، مقدمه ی ادراک ، یادگیری و تفکر است . دقت امری است انتخابی .انسان همیشه با محرکهای مختلف مواجه می شود و برای اینکه ذهن و حواس خود را روی شیء یا مسأله خاصی متمرکز سازد ناگزیر به انتخاب آن است .

موضوعات چهارگانه دقت:

1-      دقت حسی : یعنی زمانی که محرکهای سمعی یا بصری ( صدا یا آهنگ خاص ، رنگ معین و منظره ای زیبا ) توجه ما را به خود جلب می کند .

 

2-    دقت ذهنی : زمانی است که فکر ، ایده یا مسأله خاصی ذهن ما را مشغول می سازد 


3-   دقت یا توجه مستقیم : زمانی است که ما به دلایل مختلف از جمله علاقه مندی شخصی ، به موضوع خاصی توجه کنیم .

 

4-   دقت یـا توجه غیـر مستقیم : زمانی است که مساله یا موضوعی به لحاظ مجاورت با موضوع مورد علاقه ی ما ، توجه مان را به خود جلب می کند . بدیهی است که می بایست توجه و دقت کودکان را به موضوع درس بطور مستقیم یا غیر مستقیم جلب کنیم و تدابیری اتخاذ نماییم که آنها بطور ارادی و کاملا فعال به برنامه های آموزشی توجه داشته باشند . تقویت دقت و تمرکز نیازمند به وجود آوردن شرایط و زمینه های است تمرین های ارائه شده و انجام مستمر آنها می تواند موجب افزایش دقت و تمرکز در کودکان شود.

تقویت ادراک بینایی

از کودک بخواهید یک شی نورانی در حال حرکت را با چشم تعقیب کند. شی را در جهات مختلف به صورت صاف یا دورانی حرکت دهید. (به تدریج زمان تمرین را افزایش دهید). - از کودک بخواهید به طور متناوب به دو شی دور و نزدیک که شما به او نشان می دهید، نگاه کند. (به تدریج زمان تمرین را افزایش دهید(

توپی را به یک نخ آویزان کنید و مقابل کودک بگیرید و از او بخواهید با دو دست و بعد با یک دست (به طور یک در میان) به توپ بزند.

- تعدادی مهره به کودک بدهید تا آن ها را بر اساس ترتیب خاص یا به صورت تصادفی به نخ بکشد.

تقویت حافظه بینایی

با سه مکعب ساده طرح ساده ای بسازید، 20 ثانیه فرصت دهید کودک نگاه کند بعد طرح را جمع کنید و از او بخواهید آن چه را به یاد دارد بسازد.

- طرح های ساده ای به صورت ناقص روی کاغذ بکشید و از کودک بخواهید جزء حذف شده در تصاویر را تشخیص دهید. مثال: تصویر آدم بدون چشم، تصویر موش بدون دم

-چهار تصویر روی کاغذ بکشید، به طوری که دو تا از تصاویر کاملاً شبیه باشند و از کودک بخواهید از بین 4 تصویر، دو تصویر مثل هم پیدا کرده و به شما نشان دهد. -چهار تصویر بر روی کاغذ بکشید به طوری که یک تصویر دیگر فرق داشته باشد. از کودک بخواهید تصویر نامشابه را پیدا کرده و به شما نشان دهد.

- نقطه هایی را در یک خط صاف بکشید و از کودک بخواهید آن ها را با خط به هم وصل کند (ابتدا نقطه‌ها درشت و نزدیک به هم باشد بعد به تدریج نقطه ریزتر و فاصله دورتر شوند)

- تمرین روی قیچی کردن طرح کشیده شده روی کاغذ(ابتدا خطوط صاف بعد خطوط منحنی و اشکال مختلف)

تقویت حس شنوایی

- با کودک قرار بگذارید که فعالیتی را انجام دهد و به محض شنیدن صدای سوت آن کار را متوقف کند. به عنوان مثال در یک اتاق کودک پشت به شما راه برود و هر زمان صدای سوت را شنید بایستد مجدداً با فرمان شما شروع به حرکت کند و با شنیدن صدا متوقف شود.

- چند وسیله صدا ساز(به عنوان مثال سوت، جغجغه، سنتورک، شیپورو...) به صورت (2 عدد هر کدام) تهیه کنید. این وسایل را به کودک بدهید تا مدتی با آن ها بازی کند و با صدای هر کدام آشنا شود. سپس یک نمونه از وسایل را مقابل کودک بگذارید. خودتان پشت او قرار بگیرد و جفت دیگر هر وسیله را به صدا درآورید. از کودک بخواهید پس از شنیدن صدا وسیله مورد نظر را نشان دهد  ( پیش دبستان )


- کلمه ای را با کودک قرار بگذارید تا هر زمان شنید دستش را بالا ببرد. شما کلمات مختلف را بگوئید و آن کلمه خاص را نیز به طور نامنظم در میان کلمات دیگر بگوئید (5 سال به بعد)

-داستان کوتاهی را برای کودک تعریف کنید و بعد بلافاصله از متن داستان سوالاتی را از او بپرسید(به تدریج بین تعریف داستان و پرسش از متن فاصله بیندازید تا کودک مجبور شود اطلاعات را در حافظه نگه دارد.

تقویت حافظه شنوایی

دو کلمه بدون ربط(مثال: هلو ؛ مداد) به کودک بگوئید و از او بخواهید آن دو کلمه را به همان ترتیب یعنی اول هلو بعد مداد ) بعد از شما تکرار کند. در هر مرحله پس از اینکه کودک موفق شد کلمات را به طور صحیح بعد از شما تکرار کند، یک کلمه به تعدا د کلمات خود اضافه کنید(در آخرین مرحله کودک باید بتواند 5 کلمه را عیناً بعد از شما و با ترتیب صحیح تکرار کند)

تقویت حس لامسه

- از کودک بخواهید چشمهایش را ببندد و اشیایی را در دست او قرار دهید تا بر اساس زبری یا صافی آن ها را به دو دسته تقسیم کند. -مشابه تمرین فوق را با اشیا سرد و گرم انجام دهید.

-از کودک بخواهید چشمهایش را ببندد و دو شی به طور همزمان در دست های او قرار دهید. کودک باید پس از لمس اشیاء بگوید آنها مثل هم هستند یا متفاوتند.

- از کودک بخواهید چشمهایش را ببندد، اشیا آشنا و موجود در منزل را یکی یکی در دست او بگذارید و بخواهید پس از لمس هر وسیله، نام آن ها را بگوید. -اشکال هندسی پلاستیکی را در دست کودک قرار دهید و از او بخواهید شکل را لمس کند و طرح آن را روی کاغذ بکشد(در مرحله لمس شی باید چشم های کودک بسته باشد)

-از کودکان خواسته می شود که یک شیء را در اتاق پیدا کنند که حرف اول آن مثلا « ب» باشد این بازی را با حروف مختلف اجرا می کنیم و برنده بازی کسی است که موفق به پیدا کردن اشیای بیشتری شده باشد.


(راحله محمد - مشاور مدرسه)



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۴ ، ۱۰:۵۳
نعمتی





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۴ ، ۱۸:۴۲
نعمتی


چگونه با کودک خجالتی برخورد کنیم ؟

برخی از کودکان به علت تجربه‌های سخت زندگی خجالتی می‌شوند، اما اغلب کودکان خجالتی با این صفت متولد می‌شوند. برای برخی از کودکان در سنین میانی این دوره زندگی، موقعیت‌ها و تعامل‌های اجتماعی ترساننده است. هنگامی که این کودکان در تماس با کودکان جدید قرار می‌گیرند، احساس راحتی نمی‌کنند.آنها نمی‌توانند یا نمی‌خواهند اولین گام را در دوستی بردارند، و ترجیح می‌دهند که یک دوستی بالقوه را رد کنند تا اینکه با فردی ناآشنا تماس داشته باشند. گرچه اقلیتی از این کودکان ممکن است دچار مشکل عاطفی باشند، اغلب این کودکان تنها به طور طبیعی انزواجو هستند و در خو گرفتن به موقعیت‌های جدید کند عمل می‌کنند.

اغلب کودکان خجالتی پس از اینکه دوره ابتدایی را طی می‌کنند، می تواند رابطه برقرار کنند و  در یک موقعیت اجتماعی عمل کنند. اما اگر پس از این دوره آشنایی تدریجی اولیه، باز هم کودک در ایجاد و حفظ رابطه دچار اشکال بود، باید توجه بیشتری به او کرد.

نهایتا بسیاری (و شاید اغلب)  کودکانی که خجالتی هستند، می آموزند که بر این گرایش شان غلبه کنند. آنها به طریقی عمل می‌کنند که ظاهرا خجالتی و انزواجو به نظر نمی‌رسند، هر چند که در درون‌شان ممکن است هنوز احساس شرم کنند. والدین می‌توانند با ملایمت این کودکان را به سوی موقعیت‌های اجتماعی هدایت کنند که در آن بتوانند ایجاد موفقیت‌آمیز رابطه با دیگران را بیاموزند.

کودک خجالتی از اینکه مورد قضاوت دیگران قرار بگیرد واهمه دارد و اضطراب ناشی از این موضوع سبب بروز حس حقارت در او می شود. برای تغییر این خصیصه در کودک لازم است به طور مرتب به حرف های او کودک و چیزهایی که از اطرافیان شنیده گوش کنید به او اعتماد به نفس بدهید.هرچه شما بیشتر با او صحبت کنید، برقراری ارتباط با دیگران نیز برای او راحت تر خواهد شد. برای از بین بردن این خصیصه در کودکان می توانید نکات زیر را در نظر بگیرید :

از انگ زدن به کودک پرهیز کنید

 از گفتن جملاتی نظیر «او را ببخشید،کمی خجالتی است!» خودداری کنید. بیان چنین جملاتی سبب می شود کودک شما گمان کند دچار مرضی درمان ناپذیر است و خجالتی بودن جزو ذات اوست. بیان این جملات حتی توجیهی برای او می شود تا نخواهد تغییر کند و از هر موقعیت اجتماعی که برایش سخت است، بگریزد.

از خجالتی بودن او در جمع حرفی به میان نیاورید

کودکان خجالتی در برابر حرف های اطرافیان بسیار حساس اند. حرف زدن در مقابل او با مادر دوستش تنها وضعیت را وخیم تر خواهد کرد. کودکان خجالتی بیش از قضاوت های منفی به قضاوت های مثبت محتاج اند.

او را مجبور به برقراری ارتباط نکنید

 تشویق کردن کودکان خجالتی برای پیوستن به دیگران تنها وضعیت را بدتر می کند. باعث می شود این حس به کودک منتقل شود که والدین او را نمی فهمند و او بیشتر در خود فرو می رود و منزوی می شود. کنار آمدن با خجالت باید به تدریج و به آرامی صورت پذیرد.

حامی خجالت او نباشید

ثبت نام نکردن کودک در کلاس ورزش به این بهانه که او خجالتی است، موضوع را بدتر از آن چیزی می کند که هست. ترس والدین به کودک القا می شود و همین امر سبب ترس او و خجالتی تر شدنش می شود. باید اجازه داد کودک با مشکلاتش کنار بیاید و جایگاهی در میان دیگران برای خود باز کند. مراقب نکته ای دیگر نیز باشید. خجالتی بودن نباید ادب را از کودک بگیرد. وقتی جایی می روید یا با کسی روبه رو می شوید، از او بخواهید سلام کند یا بابت هدیه ای که دریافت کرده تشکر کند. 

از او بخواهید برایتان شعر بخواند

در خانه، خاله بازی کنید. اجازه بدهید در قالب یک بازی صحنه های زندگی واقعی تکرار شود. این نوع بازی ها اضطراب او را کم کرده و سبب صمیمی شدن او می شود. خواندن شعر یا تئاتر بازی کردن سبب می شود به مرور اعتماد به نفس بیشتری پیدا کند.

برای او ارزش قایل شوید

 در پی هر پیشرفت کوچکی او را تحسین کنید. کودکان خجالتی همیشه فکر می کنند دیگران در مورد آنها بد قضاوت می کنند. پس هر بار کار درستی انجام می دهد، او را تشویق کنید. مثلا بگویید «من به تو افتخار می کنم. تو توانستی از ترست فاصله بگیری.»، «چه قدر شجاعی!» و ... این امر سبب می شود حس عشق در او جان بگیرد.

نگذارید منزوی شود

معمولا کودکان خجالتی ترجیح می دهند فقط با یک نفر بازی کنند. سعی کنید کودکی که به عنوان هم بازی برای او انتخاب می کنید کوچک تر از او باشد تا بتواند بر وی تسلط یابد و اعتماد به نفس پیدا کند. در صورتی که بیش از حد خجالتی شده او را پیش یک روان شناس ببرید و مشورت کنید.


(راحله محمد - مشاور مدرسه )


Bottom of F

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۴ ، ۱۰:۲۶
نعمتی








۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ آبان ۹۴ ، ۰۸:۴۰
نعمتی











۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ آبان ۹۴ ، ۱۲:۳۶
نعمتی



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۹۴ ، ۱۳:۵۵
نعمتی